recent
أخبار ساخنة

طرق السفر الى الكويت

ِAhmed Gaber
الصفحة الرئيسية

 

طرق السفر الى الكـــــويت

 

هذا المقال باللغة العامية المصرية لأنه سيوضح لك طرق السفر من مصر فقط

لو سمحت اذاى اسافر الكويت؟؟

مع تكرار السؤال دة اكتر من مرة على الجروب والحساب الخاص بى قررت اعمل موضوع شامل عن طرق السفر للكويت من مصر "حسب ما انا اعرف" بمعنى ممكن يكون فية طرق تانية وانا معرفهاش.

مبدئياً السفر للكويت محتاج تكون مميز مش شرط تكون ممتاز قوى لكن على الاقل مميز فى عملك او عندك خلفية بأغلب النقاط فى شغلك وبما اننا اخصائيين تحاليل وعملنا متفرع على اقسام كتير فأنا هتكلم بشكل عام على كل الاقسام.



علشان اكون منصف مش كل الاقسام تتساوى من حيث المعلومات فمثلاً حاول يكون عندك خلفية عن الاساسيات فى كل قسم بدءً من سحب العينات "عارف انها مش وظيفتك بس لازم برضة تتقنها" مروراً بقراءه الميكرسكوب فى عينات البول والبراز والسائل المنوى وانتهاءً بقراءه افلام الهيماتولوجى اما عن المايكرو فغالباً بيكون فيه متخصص فية والمتخصص ميكرو فى الغالب برضة لا يهتم بباقى الاقسام.

خلينا نتكلم عن طرق السفر واللى اولها بتكون عبارة عن الاتصال المباشر بالشركة ودة ممكن تلاقية عبارة عن اعلانات فى الجرايد"اهرام - اخبار - جمهورية" او على المواقع المختصة بالتوظيف ودى كتير قوى على النت حضرتك بتاخد الإيميل المكتوب على الاعلان وبتتواصل مع الشركة اللى ناشرة الاعلان وتشوف متطلباتهم والاوراق المطلوبة وتبعتها عن طريق الإيميل وتنتظر الرد.

اما الطريقة التانية هتكون عن طريق الشركات وبصراحة طريق الشركات سمعت فية عمليات نصب كتير الصراحة وكتير ناس بعتتلى انهم سافرو على شركة للعمل بالقطاع الحكومى فى الكويت ولكن طبعاً وعدوهم بمرتب كبير وانهم يقدروا يحولوا اقامتهم "بمعنى يغيروا مكان العمل" ولكن الواقع كان غير كدة ولما وصلو كان الرد "هو دة اللى قدامنا واستنى القوانين يمكن تتغير".

طريق الشركات مشكلتة انك مش عارف اى حاجة فى العقد مجرد صورة انت بتشوفها واحياناً مبيكونش ذى ما شوفتة علشان كده عندى كام نقطة لازم تاخد بالك منهم فى الموضوع دة علشان ميتنصبش عليك
اولاً:- لازم تشوف العقد بتاعك وتشوف كل البيانات اللى فيه العقد المفروض يكون شامل كل شئ "المرتب - السكن - الموصلات - مدة العقد" واى شئ مش واضح لازم تسأل عنه.
ثانياً:- لازم تتأكد اذا كان المكان اللى انت هتسافر علية موجود اصلاً ولا لأ علشان متجيش ويطلع فنكوش فى الاخر.

ثالثاً:- متدفعش ولا قرش للمكتب غير لما تخلص كل حاجه وتتأكد من كل حاجه وتأكد طول ما فلوسك فى جيبك هما اللى هيجرو وراك.
رابعاً:- اسأل عن سمعة الشركة كويس جداً وهل حد سافر عليها ولا لأ وإية الوضع معاه.دى تقريباً اهم النقاط اللى لازم تاخد بالك منها فى الوقت الحالى

الطريقة التالتة بقى لو انتـ/ى لك حد قريبك من الدرجة الاولى فى الكويت دة ممكن ينفعك فى 3 حاجات علشان تلاقى فرصة عمل
الاولى:- ممكن يعملك فيزا سياحة وفى الحالة دى انت بتظبط ورقك وتيجى كدة شهر تشووف وضع البلد وتلف على المعامل والمختبرات علشان تحاول تلاقى عقد عن اى واحد منهم وطبعاً لو انت متميز ممكن يطبعولك الفيزا وتاخدها معاك وانت مروح "حصلت" او تخلى قريبك يتابع معاهم لو انت خلاص اتفقت على حاجة معينه.
التانية:- الالتحاق بعائل ودة لو كان جوزِك شغال فى الكويت ويقدر ياخدك معاه فى الحالة دى تقدرى تطلعى على اسمة وتدورى براحتك على الشغل بس طبعاً حسب القوانين لغاية 2015 مش مسموح تشتغلى بصة رسمية فى اى مكان وتنقلى اقامتك عليه إلا إذا اتممتى سنه كاملة على اقامة جوزك.
التالتة:- انك تبعت الورق بتاعك لحد هنا وهو يدورلك على فرصة عمل كويسة الموضوع فقط يحتاج لحد عنده علاقات كويسة وخلاص مش اكتر وطبعاً انت تكون ضامنة 100% مش يقولك على حاجة وبعدين تيجى هنا تلاقى حاجة تانية يعنى يفضل يكون قريب من المجال الطبى.

فى طريقة رابعة شوفت ناس عملتها هنا ولكن تخضع لإحتمالين وهى انك تيجى البلد على اى شغل مثلا موظف استقبال او اى وظيفة من اللى هى مطلوبة كتير وبتيجى كتير فى الجرايد ودى تكون فقط طريقك لدخول البلد علشان منها تدور على شغل فإنت بتدخل البلد كموظف استقبال مثلاً وبعد ما عقدك ينتهى تقدر تدور على اى شغل تانى لكن خد بالك لازم تتأكد ان الوظيفة اللى هتيجى عليها قابلة انك تحول منها لوظيفة تانية وكمان الطريقة دى هتستهلك على الاقل سنتين من عمرك ممكن متقدرش تحقق فيهم حاجة لكن فية ناس عملتها وعدت ودلوقتى وضعهم احسن بكتير.

الطريقة الخامسة بقى انك تشترى فيزا حرة بإقامة سنتين ودى معنديش معلومات كتيرة عنها لكن خليك منتبة فى حاجة ذى دى لأنك هتدقع فلوس كتير وممكن فى الأخر تروح عليك فالافضل تشوف حاجة ضررها اقل بدل المجازفة

بالتوفيق للجميع
د.احمـــد جابر عبد العزيز


ايضا فيديو شرح كامل لطرق السفر للكويت
 لتفاصيل اكثر

google-playkhamsatmostaqltradent